تصفیه آب اسمزی چگونه انجام میشود؟

تصفیه آب اسمزی چگونه انجام میشود؟

 

تصفیه آب به روش اسمز معکوس  که به اختصار آر او نوشته شده است، نوعی روش تصفیه ی صنعتی آب است که برای تصفیه آب آشامیدنی با دستگاه ها ی مجهز به فیلتر های صنعتی انجام می پذیرد.

برای اینکه تفاوت اسمز طبیعی را با اسمز معکوس به درستی درک کنیم ، باید ابتدا به تعریف اسمز بپردازیم و سپس مفهوم اسمز معکوس را شرح داده و با آن مقایسه کنیم.

اسمز به شکلی که در طبیعت وجود دارد به فرایندی گفته می شود که در آن املاح طبیعی و موجود در درون خاک به وسیله ریشه درختان و از طریق جذب آب به وسیله این ریشه ها به داخلی ریشه و ساقه و برگ های گیاهان منتقل می شوند.

نمونه دیگر فرایند اسمز طبیعی در شیوه کارکرد کلیه های انسان قابل مشاهده است، کلیه های انسان با استفاده از جذب آب موجود در بدن املاح و مواد معدنی موجود در آب را جذب می کند. 

این فرایند باعث جذب هرچه بیشتر املاح معدنی و طبیعی موجود در آب می گردد.

در فرایند تصفیه آب به روش RO فرایندی که در اسمز طبیعی اتفاق می افتد، برعکس شکل پیدا می کند.

در فرایند اسمز معکوس با استفاده از فیلتر های تصفیه آب سعی در زود ن املاح و مواد شیمیایی موجود در آب و کاهش سختی آب به وسیله کاسته شدن املاح موجود در آن اتفاق می افتد.

در پایان فرایند تصفیه آب به وسیله روش اسمز معکوس املاح و مواد موجود در آب در طرف دیگر فیلتر تصفیه آب باقی می ماند و تنها آب خالص از سوراخها و منافذ مخصوص خروج آب در فیلتر ،خارج می گردد.

در تصفیه آب به روش آر- او، از یک مرحله ای پیش تصفیه آب به عنوان مقدمه عملیات تصفیه اصلی استفاده میشود.

فرایند پیش تصفیه  آب به این صورت اتفاق می افتد که در آن ذرات  و املاح در شت تر موجود در داخل آب، با استفاده از فیلترهای تصفیه آب و کلر که به آن اضافه می شود خالص تر می گردد و آب نسبتاً خالص تری وارد فرایند تصفیه اصلی خواهد شد.

این فرایند تصفیه مقدماتی آب ، با استفاده از فیلترهای شنی و کربنی صورت می پذیرد. و کدورت آب را کاهش میدهد و میکروارگانیسم  های درون آب را از بین می برد. 

همانطور که اشاره شد جهت انجام فرایند مربوط به پیش تصفیه استفاده از فیلترهای کربن و فیلترهای شنی و مواد ضدعفونی کننده  که در داخل دستگاه تصفیه آب قرار داده می شود ضروری است.

جهت انجام فرایند اسمز معکوس نیز از فیلترهای حساس به آلاینده های موجود در آب ، تا اندازه های ریز و کنترل شده استفاده می شود.

همچنین برای عبور دادن آب از فیلتر های تصفیه  و خروج آب خالص از پمپ های قوی و با قدرت پمپاژ بالا ، در حدود ۱۰ تا ۱۰۰۰متر مکعب در دقیقه ،به کار گرفته می شود.

توجه داشته باشید که فیلتر های مورد استفاده در مرحله پیش تصفیه معمولاً در فرایندی دو تا سه ماهه احتیاج به تعویض پیدا می کنند.

همچنین فیلتر اصلی تصفیه آب ، حدوداً بین ۱  سال تا یک سال و نیم باید تعویض شود.

از جمله پارامترهای موثر در کارایی و قیمت دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کنترل میزان آب ورودی و خروجی به سیستم تصفیه، از جمله عوامل مهم در خریداری یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا همان آر-او می باشد.

هر دستگاه تصفیه آب حجم مشخصی از آب ورودی را پشتیبانی می کند و به ازای آن حجم مشخصی را خارج می کند .

هرچی میزان آب ورودی آن بیشتر و میزان بازدهی  آب خارج شده آن، به صورت تصفیه شده بالا باشد کارآمدی  بهتری دارد.

جنس قطعات دستگاه تصفیه باید از جنس آلومینیوم و آهن و استیل دارای سختی و مقاوم باشد.

فیلترهای جذب کننده با دوام بالا و پمپ های دارای قدرت پمپاژ کارآمد، از دیگر ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه با کیفیت می باشد.

امروزه دستگاه های تصفیه آب نقش به سزایی در تامین آب آشامیدنی پاک و مناسب برای مردم  به خصوص در کشورهای کم آب و گرم و خشک دارند


 
۱۵ مهر ۱۴۰۲
وستا شیمی


محصولات مشابه
  • PH ,مترEC,مترTDS ,مترmV ,مترSalt,°Cمتر قلمی, مدل  7200ساخت کمپانی EZDOتایوان

    PH ,مترEC,مترTDS ,مترmV ,مترSalt,°Cمتر قلمی, مدل 7200ساخت کمپانی EZDOتایوان

    مولتی تستر کیفیت آب EZDO-7200 کنداکتیویتی، PH، ORP، TDS و شوری سنج ازدو از سری تجهیزات قلمی پرتابل برای اندازه گیری بسیاری از پارامترهای شیمیایی می باشد. کالیبراسیون این مولتی متر شیمیایی، به طور خودکار و به راحتی، توسط کاربر میتواند انجام شود. از جمله ویژگی های این مولتی متر میتوان به بدنه ضد آب و الکترود تعویض پذیر اشاره کرد.برای صرفه جویی در مصرف باتری، اگر به مدت 10 دقیقه مورد استفاده قرار نگیرد، خاموش می شود. همچنین برای پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات احتمالی در حین اندازه گیری، دارای نمایشگر کاهش باتری است. این مولتی متر میتواند مقادیر ماکزیمم و مینیمم را به کاربر نشان دهد و یا برای سهولت در خواند اطلاعات، آن ها را ثابت نگه دارد. کاربرد آن در: آزمایشگاه‌های کشت میکروبی، بازسازی‌های ضدیخ‌ها، آکواریوم‌ها، بویلرها، صنایع مختلف شیمیایی،داروئی وغذایی، پتروشیمی کشاورزی، آبکاری فلزات، برج‌های خنک سازی، تصفیه آب و فاضلاب، پرورش ماهی‌ها، استخرهای شنا، درمان‌های آبی، آب‌های معدنی و … می باشد. مشخصات فنی: مولتی متر قلمی آب - محدوده اندازه گیری: اسید: -2~16PHبا دقت: 0.01pH کنداکتیویمترEC: 0~2000µS, 2.00~20.00msبا دقت: 1µS/0.01mS سختی سنجTDS : 0~1300ppm, 1.30~13.00ppt با دقت: 1ppm/0.01ppt ORPمتر(mv): -1000~1000mVبا دقت: 1mV شوری سنج salt: 0~1000PPM, 1.00~12.00PPT با دقت: 1ppm.0.01ppt درجه حرارت: 0~90Cبا دقت: 0.1C -دقت دستگاه: ±0.01pH+1dgt,+/-2mV+1dgt,+/-0.2C+1dgt, +/-2%FS(Cond,TDS, Salt) -قابلیت کالیبره اتوماتیک درسه نقطه برای PH وEC -امکان جبران اتوماتیک دما ATC - قرائت ماکزیمم و مینیمم و ثابت نگه داشتن دیتا -منبع تغذیه: 4 عدد باطری AAA -دارای پک کامل شامل:دستگاه، الکترودPH,EC، محلول کالیبره PH(4.7),EC(1413)، محلول نگهداری،بند دستی،منوال و جعبه حمل

    آب و فاضلاب تهران
  • فلوکولانت (FLOCCULANT )

    فلوکولانت (FLOCCULANT )

    پلی الکترولیت ها (پلی آکریل آمید)در تصفیه آب به دلیل خاصیت لخته سازی خود ،فلوکولانت (FLOCCULANT ) نیز نامیده می شوند. انواع پلی الکترولیتها : پلی الکترولیتها به لحاظ یونی به سه دسته تقسیم می گردند : 1. آنیونی (قابل مصرف در تصفیه آب شرب ،مواد غذایی و فاضلابهای صنعتی و انسانی) 2. غیر یونی یا نانیونیک (با مصارف مشابه نوع آنیونی ) 3. کاتیونی (عموما برای فاضلابهای صنعتی و انسانی ) شرکت پارسیان عمران کوشش انواع فلوکولانت برای معادن شن و ماسه (ماسه شویی ) ، کارخانجات سنگبری ، صنایع تولید کاغذ ، تغلیظ مس ، فرآوری آهن ، زغالشویی ، ساخت چسب ، صنایع غذایی ، صنایع معدنی را ارائه می نماید جهت کسب اطلاعات بیشتر با آقای مهندس شکرزاده ۰۹۱۲۲۱۱۸۰۱۵- ۴۴۷۵۰۵۵۲ تماس گرفته شود و یا به آدرس اینترنتی www.parsiomran.com مراجعه گردد.

    آب و فاضلاب تهران
  • رابط لاستیکی لرزه گیر بلوئر هوا

    رابط لاستیکی لرزه گیر بلوئر هوا

    ارتعاشگیر و لرزه گیر بلوئر هوا

    آب و فاضلاب تهران
  • تولید و توزیع ژئوتکستایل

    تولید و توزیع ژئوتکستایل

    ژئو تکستایل یا به اصطلاح عام نمد صنعتی ، صفحه‌ای نفوذپذیر از انواع محصولات ژئوسنتتیک است که ظاهری شبیه به موکت (نازک) دارد. پارچه‌های ژئوتکستایل از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن تولید می شوند و به صورت بافته شده (Woven) و بافته نشده (Nonwoven) در بازار عرضه می گردند. این محصول، در مجاورت با خاک دارای قابلیت جداسازی، فیلتراسیون، استحکام بخشی و حفاظت است و معمولاً با روش هایی نظیر سوزن زنی، حرارتی و یا شیمیایی تولید می‌شوند و دارای ساختاری نمد مانند و بی بافت هستند. نمی‌زنند. این الیاف در پروژه‌های عمرانی جهت مسطح سازی و ژئوتکستایل یا نمد صنعتی به صورت رول هایی در رنگ و گرماژهای مختلف تولید می‌شود و به صورت کیلویی و یا متری (منظور همان مترمربع) به فروش می رسد. ژئوتکستایل به سبب جنس “پلیمری” آن در خاک تجزیه نمی شود و تا سالیان سال، باعث زهکشی آب، استحکام بخشی به مصالح و محافظت از عایق های رطوبتی مثل ژئوممبران می‌شود. انواع ژئوتکستایل ژئو تکستایل در یک دسته بندی کلی به دو دسته بافته شده و بافته نشده تقـسیم می شود. ژئوتکستایل نبافته(ژئوتکستایل بافته نشده) اصطلاح ژئوتکستایل بافته نشده به ورقه یا پارچه‌‌ای اطلاق می‌شود که دارای ساختار شبکه‌ای است که با در هم تنیدگی الیاف به یکدیگر متصل می‌شود. ژئوتکستایل‌های نبافته پارچه‌های چند منظوره‌ای هستند که از دور تقریبا شبیه نمد به نظر می‌رسند. عملکرد اصلی این محصول فیلتراسیون و جداسازی است. اغلب از این نوع ژئوتکستایل برای پروژه‌های عمرانی برای بهبود ویژگی‌های خاک استفاده می‌شود. هنگامی که خاک منطقه‌ای ضعیف است، ژئوتکستایل‌های بافته نشده می‌توانند آن را قابل کنترل‌تر کنند. در واقع ژئوتکستایل نبافته باعث می‌شود یک منطقه مشکل دار قابل استفاده شود. در ژئوتکستایل نبافته، الیافی با برش های کوتاه بطور درهم، با یکدیگر آمیخته شده اند یعنی توده ای از الیاف با استفاده از اتصال شیمیایی، حرارتی یا مکانیکی سوزنی ها (Needlepunch) و یا ترکیبی از این روش به هم متصل می شوند. همـین خصوصیت باعث می شود تا مقاومت آنها در برابر پاره شدگی از نمد بافته بیشتر باشد زیرا نیرو با الیاف بیشتری درگیر می شود. روش دیگری که در تولید ژئوتکستایل نبافته وجود دارد، روش کلندر (پرس حرارتی) است، که به محصول تولیدی حاصل از این روش فیلتر خاک گفته میشود، فیلتر خاک در مقایسه با ژئوتکستایل نبافته خواص مکانیکی برتری دارد و از همه مهم تر قابلیت عبور انتخابی دارد، به این معنی که در پروژه هایی نظیر روف گاردن، فیلتر خاک بر خلاف ژئوتکستایل مانع از عبور خاک میشود و در عوض آب را به راحتی هدایت و خارج میکند. در بیشتر پروژه های عمرانی از نوع ژئوتکستایل بافته نشده استفاده می شود تولید و توزیع ژئوتکستایل با قیمت عالی عایق استخرهای کشاورزی در سراسر ایران تولید ژئوتکستایل با گراماژهای مختلف در شیراز برای اطلاع با کارشناسان فروش ما در آرین خاک ایرانیان تماس بگیرید .

    آب و فاضلاب تهران