تاریخچه تولید شیشه

تاریخچه تولید شیشه
اختراع شیشه تحولی عظیم در معماری دنیا ایجاد کرد. به گونه‌ای که امروزه شهرهای جهان زیبایی خود را مدیون این تحول بزرگ درصنعت تولید می‌دانند.
شیشه به واسطه حرارت دادن و سرد کردن ترکیبی از شن، کربنات سدیم و آهک تولید می‌شود.
تاریخچه تولید و کاربرد شیشه به حدود بیش از 4 هزار سال پیش برمی‌گردد ولی تقریبا 2 هزار سال پس از کشف آن بود که کاربرد شیشه در پنجره‌ها مطرح شد.
روش تولید شیشه به روش بادی امکان ایجاد شیشه‌های ظریف برای پنجره‌ها را میسر کرد که در قطعات مستطیلی با ابعاد حداکثر400 در 300 میلی‌متر درصفحات مدور تولید می‌شد.
بلافاصله پس از کشف این روش، ونیزی‌ها متد استوانه‌ای را کشف کردند که این روش حدود 800 سال برای تولید شیشه به کار برده می‌شد. در این روش درون یک استوانه شیشه‌ای توخالی دمیده، از طول برش داده و سپس صاف و صیقل داده می‌شد. با این روش ورقه‌های بزرگ‌تری تولید می‌شد ولی حرارت مجدد و صاف کردن شیشه منجر به خرابی سطح شیشه می‌شد. به هر حال همراه با پیشرفت تکنولوژی روش‌هایی برای تولید شیشه‌هایی که در ساختمان‌ها کارایی داشته باشند، ابداع شد. آن‌ها به صورت عنصری طبیعی و لازم در کلیساهای بزرگ در شمال اروپا به کار برده می‌شدند که تا اواخر هزاره اول پس از میلاد نیز این روند ادامه داشت.
در جستجوی نور
با تغییرسبک معماری از رومی به گوتیک، کاربرد شیشه در دنیای معماری جایگاه خود را تا ابد پیدا کرد. شاید بتوان معماری سبک گوتیک در شمال اروپا را دوره اول معماری شیشه‌ای نامید. جابه‌جایی قسمت‌هایی از دیوارهای سنگی بزرگ معماران را قادر به خلق آثار چشمگیری در تاریخ کرد. شیشه خود به خود جایگاه خود را در معماری پیدا کرد و شیشه‌های بسیار زیبا کم‌کم در معماری بناها دیده شدند. معماری سبک گوتیک به منظور جستجوی نور به وجود آمد، جستجوی درخشش، سبکی و بی‌وزنی. پنجره‌هایی که در سبک گوتیک به کار برده می‌شد معمولا با شیشه‌های رنگی توسط هنرمندان نقاشی و تزیین می‌شد.
در اواخرقرن شانزدهم به کارگیری شیشه به عنوان سمبلی از ثروت و تجمل در انگلستان در نظر گرفته می‌شد. شیشه وسیله‌ای بسیار گران‌قیمت بود و بنابراین استفاده از آن در ساختمان و حتی گاهی اوقات به کار بردن آن به جای دیوارحالت تظاهر به ثروت و بود. بدین ترتیب در انگلستان شیوه‌های غیر متعارف استفاده از شیشه رایج شد.
در نیمه اول قرن نوزدهم بود که مراکز هنری به راه افتادند و بدین ترتیب زبان نوینی در معماری به وجود آمد، پنجره‌هایی که نور به‌راحتی و فراوانی از آن‌ها عبور کند و معماری از آن حالت سنتی خارج شد و شیشه جایگاه و کاربرد واقعی خود را پیدا کرد. به دنبال انقلاب صنعتی در بریتانیا و به موازات آن به کارگیری آهن در ساختمان‌ها، پروژه‌هایی مثل کاخ کریستال پاکستون اجرا شد.
پاکستون با به کارگیری دانش خود در طراحی سنتی، استفاده از شیشه و برش دادن آن به روش سریع و خارق العاده، شگفتی‌هایی در معماری نوین ایجاد کرد.
آغاز قرن بیستم در واقع عصر فضا و زمان نام‌گذاری شده است، عصر زیبایی‌شناسی در حرکت، متغیر بودن و هیجان در ماشین.
پل شبارت در کتاب معماری شیشه‌ای خود در سال 1914 می‌نویسد:
"... ما بیشتر زندگیمان را در اتاق‌های بسته سر کرده‌ایم. این فرهنگی است که با آن بزرگ شده‌ایم و خو گرفته‌ایم. سبک معماری ما تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ ما بوده است. چنانچه بخواهیم تغییری در فرهنگمان ایجاد کنیم به ناچار باید در سبک معماریمان تغییر ایجاد کنیم و این امر تنها به وسیله ترک اتاق‌های بسته و تغییر دادن آن‌ها حاصل می‌شود. با نهادینه شدن و معرفی معماری شیشه‌ای، راه برای عبور نور طبیعی خورشید، ماه و ستارگان نه فقط از طریق پنجره‌ای کوچک بلکه از طریق دیوارها که صرفا از شیشه و آن هم شیشه‌های رنگی ساخته می‌شوند، هموار می‌شود. بدین ترتیب محیط جدیدی که به وجود می‌آوریم، فرهنگی نوین را با خود به همراه می‌آورد."
غرفه‌های شیشه‌ای برونو تات نیز به همین منظور طراحی شد و هدفی مشابه را دنبال می‌کرد که آن به کار گیری بهینه شیشه و استفاده از شفافیت و روشنایی آن در آینده معماری بود. البته شیشه جزو لاینفک کارهای معماران بزرگ از جمله مایس وان دور روحه، لو کوربوسیر و فرانک لیود است.
طی نیمه اول قرن بیستم، به جهت توسعه صنعت و تکنولوژی، بهبود و پیشرفت‌هایی در ساختار کارهای شیشه‌ای پدید آمد و بالاخره در اوایل دهه 1950 پیشرفتی در صنعت تولید شیشه حاصل شد که تا به امروز ادامه دارد. آلیستار پیلکینگتون روش شناوری شیشه مذاب بر سطح فلز مذاب را ابداع کرد که امروزه از آن به عنوان فرآیند شناور یاد می‌شود. با این روش ورقه‌های شیشه‌ای کاملا صاف و هموار تولید می‌شود که امروزه روشی غالب در تولید شیشه در سراسر جهان است.
تاریخچه تولید شیشه
اختراع شیشه تحولی عظیم در معماری دنیا ایجاد کرد. به گونه‌ای که امروزه شهرهای جهان زیبایی خود را مدیون این تحول بزرگ درصنعت تولید می‌دانند.
شیشه به واسطه حرارت دادن و سرد کردن ترکیبی از شن، کربنات سدیم و آهک تولید می‌شود.
تاریخچه تولید و کاربرد شیشه به حدود بیش از 4 هزار سال پیش برمی‌گردد ولی تقریبا 2 هزار سال پس از کشف آن بود که کاربرد شیشه در پنجره‌ها مطرح شد.
روش تولید شیشه به روش بادی امکان ایجاد شیشه‌های ظریف برای پنجره‌ها را میسر کرد که در قطعات مستطیلی با ابعاد حداکثر400 در 300 میلی‌متر درصفحات مدور تولید می‌شد.
بلافاصله پس از کشف این روش، ونیزی‌ها متد استوانه‌ای را کشف کردند که این روش حدود 800 سال برای تولید شیشه به کار برده می‌شد. در این روش درون یک استوانه شیشه‌ای توخالی دمیده، از طول برش داده و سپس صاف و صیقل داده می‌شد. با این روش ورقه‌های بزرگ‌تری تولید می‌شد ولی حرارت مجدد و صاف کردن شیشه منجر به خرابی سطح شیشه می‌شد. به هر حال همراه با پیشرفت تکنولوژی روش‌هایی برای تولید شیشه‌هایی که در ساختمان‌ها کارایی داشته باشند، ابداع شد. آن‌ها به صورت عنصری طبیعی و لازم در کلیساهای بزرگ در شمال اروپا به کار برده می‌شدند که تا اواخر هزاره اول پس از میلاد نیز این روند ادامه داشت.
در جستجوی نور
با تغییرسبک معماری از رومی به گوتیک، کاربرد شیشه در دنیای معماری جایگاه خود را تا ابد پیدا کرد. شاید بتوان معماری سبک گوتیک در شمال اروپا را دوره اول معماری شیشه‌ای نامید. جابه‌جایی قسمت‌هایی از دیوارهای سنگی بزرگ معماران را قادر به خلق آثار چشمگیری در تاریخ کرد. شیشه خود به خود جایگاه خود را در معماری پیدا کرد و شیشه‌های بسیار زیبا کم‌کم در معماری بناها دیده شدند. معماری سبک گوتیک به منظور جستجوی نور به وجود آمد، جستجوی درخشش، سبکی و بی‌وزنی. پنجره‌هایی که در سبک گوتیک به کار برده می‌شد معمولا با شیشه‌های رنگی توسط هنرمندان نقاشی و تزیین می‌شد.
در اواخرقرن شانزدهم به کارگیری شیشه به عنوان سمبلی از ثروت و تجمل در انگلستان در نظر گرفته می‌شد. شیشه وسیله‌ای بسیار گران‌قیمت بود و بنابراین استفاده از آن در ساختمان و حتی گاهی اوقات به کار بردن آن به جای دیوارحالت تظاهر به ثروت و بود. بدین ترتیب در انگلستان شیوه‌های غیر متعارف استفاده از شیشه رایج شد.
در نیمه اول قرن نوزدهم بود که مراکز هنری به راه افتادند و بدین ترتیب زبان نوینی در معماری به وجود آمد، پنجره‌هایی که نور به‌راحتی و فراوانی از آن‌ها عبور کند و معماری از آن حالت سنتی خارج شد و شیشه جایگاه و کاربرد واقعی خود را پیدا کرد. به دنبال انقلاب صنعتی در بریتانیا و به موازات آن به کارگیری آهن در ساختمان‌ها، پروژه‌هایی مثل کاخ کریستال پاکستون اجرا شد.
پاکستون با به کارگیری دانش خود در طراحی سنتی، استفاده از شیشه و برش دادن آن به روش سریع و خارق العاده، شگفتی‌هایی در معماری نوین ایجاد کرد.
آغاز قرن بیستم در واقع عصر فضا و زمان نام‌گذاری شده است، عصر زیبایی‌شناسی در حرکت، متغیر بودن و هیجان در ماشین.
پل شبارت در کتاب معماری شیشه‌ای خود در سال 1914 می‌نویسد:
"... ما بیشتر زندگیمان را در اتاق‌های بسته سر کرده‌ایم. این فرهنگی است که با آن بزرگ شده‌ایم و خو گرفته‌ایم. سبک معماری ما تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ ما بوده است. چنانچه بخواهیم تغییری در فرهنگمان ایجاد کنیم به ناچار باید در سبک معماریمان تغییر ایجاد کنیم و این امر تنها به وسیله ترک اتاق‌های بسته و تغییر دادن آن‌ها حاصل می‌شود. با نهادینه شدن و معرفی معماری شیشه‌ای، راه برای عبور نور طبیعی خورشید، ماه و ستارگان نه فقط از طریق پنجره‌ای کوچک بلکه از طریق دیوارها که صرفا از شیشه و آن هم شیشه‌های رنگی ساخته می‌شوند، هموار می‌شود. بدین ترتیب محیط جدیدی که به وجود می‌آوریم، فرهنگی نوین را با خود به همراه می‌آورد."
غرفه‌های شیشه‌ای برونو تات نیز به همین منظور طراحی شد و هدفی مشابه را دنبال می‌کرد که آن به کار گیری بهینه شیشه و استفاده از شفافیت و روشنایی آن در آینده معماری بود. البته شیشه جزو لاینفک کارهای معماران بزرگ از جمله مایس وان دور روحه، لو کوربوسیر و فرانک لیود است.
طی نیمه اول قرن بیستم، به جهت توسعه صنعت و تکنولوژی، بهبود و پیشرفت‌هایی در ساختار کارهای شیشه‌ای پدید آمد و بالاخره در اوایل دهه 1950 پیشرفتی در صنعت تولید شیشه حاصل شد که تا به امروز ادامه دارد. آلیستار پیلکینگتون روش شناوری شیشه مذاب بر سطح فلز مذاب را ابداع کرد که امروزه از آن به عنوان فرآیند شناور یاد می‌شود. با این روش ورقه‌های شیشه‌ای کاملا صاف و هموار تولید می‌شود که امروزه روشی غالب در تولید شیشه در سراسر جهان است.
 


۱۱ فروردین ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • سنگ لاشه اجرای سنگ ورقه ای نمای کباب پز دماوند

    سنگ لاشه اجرای سنگ ورقه ای نمای کباب پز دماوند

    سنگ لاشه اجرای سنگ ورقه‌ای برای نمای کباب پز دماوند، یکی از روش‌های زیبا و محبوب برای طراحی نمای دیوار است. برای اجرای این روش، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید: 1. طراحی: قبل از هر چیزی، باید طرح نمای دیوار را با توجه به ابعاد و شکل دیوار، طراحی کنید. برای طراحی بهتر، می‌توانید از نرم‌افزارهای طراحی معماری استفاده کنید. 2. انتخاب سنگ: برای اجرای نمای کباب پز با سنگ ورقه‌ای دماوند، باید از سنگ‌هایی با رنگ و تراکم مشابه استفاده کنید. سنگ ورقه‌ای دماوند معمولاً در بازار موجود هستند. 3. برش سنگ: بعد از انتخاب سنگ، باید آن را به شکل و اندازه‌های مورد نظر برش داد. برای این کار، از دستگاه‌های برش سنگ مانند دستگاه فرز استفاده می‌شود. 4. نصب سنگ: پس از برش سنگ‌ها، باید آن‌ها را به دیوار متصل کنید. برای این کار، از چسب‌های خاصی که برای این منظور تولید شده‌اند، استفاده می‌شود. 5. پر کردن شکاف‌ها: پس از نصب سنگ‌ها، باید شکاف‌ها و خال‌های موجود در سطح سنگ‌ها را با مواد پر کننده پر کنید. 6. پایان دهی: پس از پر کردن شکاف‌ها، باید سطح نمای دیوار را صیقل داده و به صورت نهایی تمیز کنید. به دلیل طرح ورقه‌ای سنگ‌ها، ممکن است نیاز به پر کردن بیشتر شکاف‌های موجود باشد. همچنین می‌توانید از روش‌های رنگ‌آمیزی مختلف برای بهبود زیبایی و رنگ‌بندی نمای دیوار استفاده کنید.

    مصالح ساختمانی تهران
  • بلوک سبک ورتان بلوک تولید و پخش بلوک سبک و سنگین

    بلوک سبک ورتان بلوک تولید و پخش بلوک سبک و سنگین

    مزایای استفاده از ورتان بلوک سبک پوکه ای (ورتان : شهری با نعمت های فراوان) با بلوک سبک پوکه ورتان حذف لایه آستر نازک کاری ( گچ و خاک ) و بسنده نمودن به پوشش چند میلی متری گچ پرداختی و در نتیجه کاهش هزینه عایق بودن بلوک سبک پوکه ورتان( رطوبت ، صوت و حرارت ) که باعث حذف هزینه های عایق بندی می گردد . با بلوک سبک پوکه ورتان کاهش قابل توجه وزن دیوار ( حدود 45 کیلو گرم در هر متر مربع ) و متعاقب آن کاهش وزن مرده ساختمان با بلوک سبک پوکه ورتان رفتار مناسب در برابر نیروهای ناشی از تغییر شکلها و نشست ساختمان . با بلوک سبک پوکه ورتان یکپارچگی و انسجام در برابر زمین لرزه و انفجار . با بلوک سبک پوکه ورتان اتصال مناسب و راحت به دلیل طراحی خوب. با بلوک سبک ورتان سرعت بالا در اجرا و سهولت در حمل و متعاقبا تسریع در تحویل پروژه ( بازگشت سرمایه ) . با بلوک سبک پوکه ورتان قابلیت چکش پذیری بالا ، گیرش میخ ، پیچ و پلاک . با بلوک سبک پوکه ورتان قابلیت برش با ابزار ساده مانند اره و …. با بلوک سبک پوکه ورتان سهولت اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی . مطابق با الزامات مبحث 18 19 . با توجه به مزیت های ذکر شده ، واضح است که استفاده از این تولیدات نسبت به مصالح فعلی موجود در بازار از لحاظ اقتصادی و سرعت در اجرا مقرون به صرفه می باشد. امکان تولید سایز های ورتان بلوک تولید انواع بلوک های دو و سه جداره با کیفیت مناسب و سرویس دهی خوب امادگی عقد قرارداد با انبو ه سازان و شرکت های ساختمانی دارد .بلوک های سبک استاندارد که در هر متر مربع 12.5 عدد به کار میرود سایز بلوک سبک وزن بلوک kg 07*20*40 ***************** 3.5 10*20*40 ***************** 4 10*20*40 ***************** 5 سه جداره 15*20*40 ***************** 6.5 15*20*40 ***************** 7.5 سه جداره 20*20*40 ***************** 7 20*20*40 ***************** 8.5 سه جداره 20*20*40 ***************** 10 بلوک باغی حیاطی ماسه ای 20*20*40 ***************** 13 بلوک ته باز بلوک استخر تلفن تماس --09101858900--09369182889 www.vertan.ir

    مصالح ساختمانی تهران
  • علت استفاده از بخاربند در سالن های بزرگ و اجتماعات

    علت استفاده از بخاربند در سالن های بزرگ و اجتماعات

    سالن های ورزشی بزرگ ، سالن های غذا خوری و استخرهای شنای سرپوشیده و آبگرم میزان قابل توجهی رطوبت را در هوای بالای سطح تولید می کنند. رطوبت از فضایی که غلظت رطوبت بیشتری دارد به فضایی که غلظت رطوبت کمتری دارد حرکت می کند. این حرکت از طریق مصالح ساختمانی و هوا است که می تواند باعث متراکم شدن سطوح ساختمان و دیواره های بتونی شود. میعان حاصل از این رطوبت نباید در سطوح قابل مشاهده یا پنهان شده اتاق استخر ایجاد شود. برای هر شرایط هوای بیرونی ، دمای سطح داخلی و دمای سطح پنهان باید گرمتر از دمای نقطه انقباض هوای مرطوب استخر باشد که ممکن است با سطح تماس پیدا کند. تراکم میتواند در سطوح دیواره های داخلی ساختمان که اتاق استخر را محصور می کند ، ایجاد شود. اگر هوای مرطوب و گرم استخر به یک فضای مجاور منتقل شود )مانند اتاق کناری( ، و با یک سطح قابل مشاهده یا پنهان که دارای دمای نقطه انقباض یا کوچکتر از هوای اتاق استخر باشد تماس پیدا کند ، تراکم در آن سطح تشکیل می شود. اگر شرایط منجر به تراکم شود ، بخاربند به خشک نگه داشتن عایق کمک می کند. همچنین استفاده از بخاربند از آسیب ساختاری در اثر پوسیدگی ، خوردگی یا انبساط آب انجماد جلوگیری می کند و باعث کاهش مشکلات رنگ در دیوارهای داخلی و خارجی می شود. دیواره های خارجی استخرها باید به گونه ای باشند که نفوذ هوای خارج در نزدیکی سطوح خارجی فضای بسته مسدود شود. یک بخاربند در داخل سطح گرم و مرطوب نفوذ را مسدود می کند ، اما اگر نفوذ سرما در خارج از هوا با این مرز تماس پیدا کند ، تراکم محلی ایجاد می شود. برای جلوگیری از انتقال رطوبت به سطوح پنهان شده ، استفاده از یک لایه بخاربند الزامی است و میعان روی سطح داخلی و خارجی این لایه ایجاد نمی شود. بخاربند در نزدیکی سطح داخلی سقف، دیوارها یا کف نصب می شود. ساختمان استخر سرپوشیده به طور مداوم در معرض رطوبت و تشکیل میعان قرار دارد. رطوبت هوا با رسیدن به نقطه انقباض تبدیل به مایع می شود و می تواند در هر دو مکان قابل مشاهده و پنهان رخ دهد. از نفوذ بخار آب از طریق دیوارها ، کفها و سقفهایی که میعانات در آن جذب عایق می شود جلوگیری کرده یا آن را به شدت محدود می کنند.رطوبت همچنین می تواند باعث آسیب ساختاری مانند پوسیدگی و خوردگی ، ترک خوردگی دیواره در اثر یخ زدگی و آسیب رساندن به سطح دیوار شود.

    مصالح ساختمانی تهران
  • داربست اسکافل فلزی/ طراحی داربست/ نصب داربست با لوله های پروژه

    داربست اسکافل فلزی/ طراحی داربست/ نصب داربست با لوله های پروژه

    داربست فلزی به صورتی تولید شده که بارها و بارها قابل استفاده میباشد. داربست ها به دودسته فلزی و چوبی تقسیم میشود که امروزه از داربست فلزی استفاده میشود ، که اندازه داربست بهتعداد لوله های استفاده شده بستگی به ارتفاع و مساحت کار دارد.با همکاری با داربست فلزی رنجبر با اطمینان خاطر پروژه خود را به پایان برسانید. ((((داربست فلزی رنجبر )))) ارائه دهنده انواع داربست ارائه دهنده خدمات داربست در کل شهر های ایران نصب داربست با لوله های پروژه یا شرکت اماده همکاری و عقد قرار داد با ارگان های دولتی وخصوصی نصب انواع داربست : *برج *زیر بتن *کفراژ *نما *سوله *ویلا *باغ *چاله اسانسور *تابلو مغازه *پیچ رول پلاک *مجری پروژه های بزرگ و کوچک ******با کادری مجرب در اسرع وقت******

    مصالح ساختمانی تهران