معرفی فن کویل و بررسی انواع آن

فن کویل وسیله‌‌ای است که هم برای سرمایش و هم برای گرمایش کاربرد دارد. از این فن عمدتا برای تهویه هوا در مراکز صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود. در این دستگاه یک مبدل حرارتی و یک فن به کار رفته است. فرایند کار آن به طور خلاصه به این صورت است که آب گرم یا سرد در لوله‌های مسی که به آن‌ها کویل گفته می‌شود جریان پیدا می‌کند. فن نیز به حرکت در می‌آید. در نتیجه هوا به سطح گرم یا سرد لوله برخورد می‌کند. سپس این هوای تازه وارد محیط می‌شود. البته در برخی از این دستگاه ها شما صرفا آب را وارد می‌کنید. این فن توسط چیلر و بویلر آب گرم یا سرد را ایجاد می‌کند.

فن کویل چگونه کنترل می‌شود؟

این فن دارای یک دکمه خاموش/ روشن می‌باشد که به صورت دستی کنترل می‌شود. البته در برخی دستگاه‌های پیشرفته این فرایند به صورت ترموستاتی نیز انجام می‌شود. در این دستگاه مقدار رطوبت توسط هیومیدستات، مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه نیز به روش‌های متداول کنترل می‌شود.

نحوه کار فن کاربردی کویل چگونه است؟

روند کار در این دستگاه به دو صورت است. در روش اول، این دستگاه فقط گرما یا سرمای مورد نیاز را تامین می‌کند و هوای تازه توسط هوارسان در محل منتشر می‌شود. در این روش میزان بار گرمایی و سرمایی فن با خاموش یا روشن شدن آن تنظیم می‌شود. اما در روش دوم دستگاه علاوه بر ایجاد سرما و گرما، وظیفه تامین هوای تازه را نیز بر عهده می‌گیرد. در این روش فن باید هوای تازه را وارد دستگاه کند.
روش دوم معایب و مزایای مختلفی دارد. مزیت این روش این است که دیگر به سیستم هوارسانی مرکزی نیازی ندارید. در نتیجه هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کنند. از معایب این روش می‌توان به عدم فیلتراسیون هوای تازه اشاره کرد. به طور کلی این نوع فن‌ها بر خلاف سیستم هوارسان، نیازی به کانال کشی ندارند، بنابراین فضای کمتری را اشغال می‌کنند. کنترل این روش در مقایسه با سایر دستگاه‌ها تهویه هوای صنعتی بسیار آسان تر بوده و هزینه کمتری نیز دارد.

انواع فن کویل

این فن دسته بندی مختلفی دارد و برای تقسیم بندی آن نیز از معیارهای گوناگونی مانند توکار یا روکار بودن استفاده می‌شود. به فن‌های کویل‌ توکار، فن کویل کانالی نیز گفته می‌شود. در این دستگاه تمامی اجزا و قطعات و همچنین کانال‌های تامین کننده هوا درون سقف کاذب قرار می‌گیرند. مدل‌های روکار آن نیز در سبک زمینی، دیواری و کاستی موجود می‌باشند.
نوع اول صرفا برای ایجاد هوای سرد و گرم مناسب است. در این دستگاه تولید هوای مطبوع و تازه وجود ندارد. اما دسته دوم بر اساس روش تولید هوای تازه می‌باشد. در این دسته دستگاه‌های فن کویل علاوه بر تولید هوای گرم و سرد می‌توانند هوای تازه نیز ایجاد کرده و محیط را مطبوع کنند.
همچنین این دستگاه‌ها بر اساس تعداد لوله به دو نوع چهار و دو لوله تقسیم می‌شوند. در دستگاه‌های دو لوله‌ای یک کانال آب سرد را وارد می‌کند و کانال دیگر همین آب را خارج می‌کند. اما در مدل‌های چهار لوله همین فرایند برای آب گرم نیز بر قرار است.
 


۱۳ مهر ۱۳۹۸


محصولات مشابه
  • هواکش بادی  کرمان

    هواکش بادی کرمان

    گزیده فن ایرانیان بزرگترین تولید کننده هواکشهای بادی در ایران گزیده فن ایرانیان #علی_میرزازاده گزیده فن ایرانیان تولید کننده هواکشهای بادی در سایز های 10سانتیمتر الی 100سانتیمتری محصولات تولیدی گزیده فن ایرانیان با 6ماه گارانتی تعویض گزیده فن ایرانیان هواکشهای بادی گزیده فن ایرانیان هواکش بادی جهت تهویه هوای کارخانجات صنعتی انبار ها مجتمعهای مسکونی تجاری و ....... هواکش بادی گزیده فن ایرانیان بدون نیاز به هر گونه انرژی کارخانه شهرک صنعتی عباس آباد دفتر مرکزی امیرآباد شمالی

    سیستم‌های تهویه مطبوع تهران
  • اگزاست فن قارچی - اگزاست فن سقفی

    اگزاست فن قارچی - اگزاست فن سقفی

    اگزاست فن ها برای جابجای هوا و تخلیه هوای ساکن و یا هوای آلوده مورد استفاده قرار میگیرند یکی از انواع اگزاست فن ها نوع قارچی یا سقفی می باشد که بخاطر ظاهری که دارد به این نام معروف شده است. ما در گروه صنعتی آذین تهویه در دومدل هواکش های سقفی را تولید می کنیم یکی اگزاست فن قارچی با کلاهک گرد و دیگری با کلاهک محافظ تخت برای اطلاع از مشخصات ان می توانید به سایت https://www.azintahvie.com/ مراجعه نمایید . اطلاع از قیمت و ابعاد دستگاه 09194201355 اگزاست فن قارچی یا هواکش سقفی : اگزاست فن سقفی یا اگزوز فن پشت بامی که در بازار با نام دیگری همچون فن سقفی و اگزاست فن قارچی نیز شناخته می شوند یکی ازانواع فن های مکنده صنعتی و تجهیزات تهویه مطبوع برای مکانهای مختلف می باشد که بسیار پراستفاده میباشد ، این نوع از مکنده ها مانند اگزاست فن های حلزونی بسیار پرکاربرد بوده و در ساختمان ها وبرج های مسکونی ، اداری وتجاری،کارخانه های صنعتی ونیمه صنعتی ، بیمارستان ها و ... مورد استفاده قرار میگیردعلت انتخاب هواکش های قارچی به این خاطر می باشد که فضای کمی را اشغال میکند و می توان این نوع مکنده را بطور مستقیم بر روی کانال یا دریچه خروجی بر روی پشت بام نصب کرد.هواکش سقفی در مکانهای که نیاز به فشار کمتری باشد کاربری بالاتری دارند ومعمولا در مکانهای که دبی وفشار استایکی نسبتا زیاد میباشد پیشنهاد میگردد بجای استفاده از هواکش سقفی از اگزاست فن سانتریفیوژ تهویه از نوع یوتیلیتی با پروانه بکوارد استفاده گردد، یکی ازعواملی که موجب استفاده ازاگزاست فن سقفی میشودقیمت پایین تر نسبت به اگزاست فن از نوع حلزونی میباشد ، در ضمن به دلیل نبودن فضای کافی و عدم نیاز به شبکه کانال کشی در خیلی از مکانها استفاده از اگزاست فن سقفی یا پشت بامی انتخاب بسیارخوبی میتواند باشد اطلاعات بیشتر در مقالات زیر http://61c9a45cf09b7.site123.me/ https://azintahvieh.blog.ir/

    سیستم‌های تهویه مطبوع تهران
  • داکت اسپلیت اینورتر هایسنس

    داکت اسپلیت اینورتر هایسنس

    تهویه تک داکت اسپلیت کانالی اینورتر هایسنس مشخصات فنی داکت اسپلیت هایسنس عملکرد سرمایش و گرمایش مجهز به کیت اینورتر فوق کم مصرف سوپر سایلنت دارای کمپرسور روتاری دارای گاز R410 دارای ترموستات تاچ دیواری قابلیت نصب کویل آبگرم پک کامل وارداتی داکت اسپلیت هایسنس فوق کم مصرف و کاملا بی صدا می باشد. داکت اسپلیت هایسنس کاملا وارداتی بوده و دارای ضمانت نامه معتبر زرین کاسپین می باشد. دارای ضمانت نامه 5 سال کمپرسور دارای گارانتی 18 ماه سایر قطعات بهترین قیمت داکت اسپلیت هایسنس را از ما بخواهید. ارسال به سراسر کشور قیمت مناسب جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید٪ 09126625754

    سیستم‌های تهویه مطبوع تهران
  • هواکش بادی  میکانیکی اراک قم اصفهان

    هواکش بادی میکانیکی اراک قم اصفهان

    گزیده فن ایرانیان با مدیریت علی میرزازاده Gf.iranian بزرگترین تولید کننده هواکشهای بادی در ایران با مدیریت علی میرزازاده هواکشهای گزیده فن ایرانیان از جمله پرمصرف ترین سیستم تهویه در کارخانجات و سوله ها،بانبارها. مجتمع های تجاری . .مجتمعهای مسکونی. دامداری ها . مرغداریها .با توجه به بی نیاز بودن هواکشهای بادی به انرژی الکتریکی بیشترین استقبال را داراست ، فن هواکش های بادی بر روی سقفهای شیبدار و یا مسطح قابل نصب می باشد و ضمن استفاده از نیروی باد خاصیت مکندگی ایجاد میکنند. هواکش های بادی مکانیکی معمولا بر روی سقف کارخانجات و سوله ها و سرویس های بهداشتی ، انبار ها وسوله های صنعتی نصب میگردند که با بهره گیری از نیروی جریان هوا بدون نیاز به الکتریسیته و سایر منابع انرژی کار میکند، هواکش های بادی گزیده فن ایرانیان هوای محیط را مکش و به بیرون هدایت میکنند . هواکش های بادی و فن های بادی به صورت کاملا مکانیکی کار کرده و از هر گونه اتلاف انرژی جلوگیری کرده اند، هواکش های بادی گزیده فن ایرانیان در سایزهای مختلف تولید میگردد ویژگی هواکش های بادی گزیده فن ایرانیان نصب سریع و آسانِ بادی آرامش در محیط به علت بی صدا بودن وزن کم طول عمر بالا متریال هواکش بادی ساختار هواکش بادی گزیده فن ایرانیان هواکشهای بادی گزیده فن ایرانیان تولید شده از ورقهای گالوانیزه برای مصارف عمومی و بدم اسید و مواد شیمیایی هواکشهای گزیده فن ایرانیان تولید شده از ورقهای استیل و آلومینیمی جهت مصارف در کارخانجاتی که از مواد های شیمیایی و اسید های خوردنه فلز استفاده میکنند مورد استفاده قرار میگیرد متشکل از پره های موازی محدب که کنار هم چیده شده است، زمانی که فشار هوای داخل محیط وارد هواکش بادی شده و نیروی محرک برای پره های هواکش بادی میشود هواکش شروع به گردش کرده و هوای داخل را به بیرون منتقل میکند تا از طریق مجاریهای وردی هوا تازه و پاک وارد محیط میشود . . مزایای استفاده از هواکشهای بادی گزیده فن ایرانیان صرفه جویی در مصرف انرژی و نداشتن هزینه برق مکش و تخلیه هوای محیط توسط هواکش بادی بصورت داۀمی و بی وقفه و بدون برگشت هوا به داخل کارکرد هواکش بادی حتی در صورت نوزیدن باد نصب سریع و آسان جهت سفارش تماس با کارشناسان ار طریق تلفن همراه تلفنهای کارخانه تلفن های دفتر مرکزی تلگرام واتس آپ اینستا گرام Email:gf.iranian1152@gmail.com بزرگترین تولید کننده هواکشهای بادی در ایران با بهترین کیفیت دو سر بلبرینگ نوع ورق گالوانیزه کاربرد هواکش بادی مناسب جهت تهویه هوای سالنهای صنعتی انبار ها دامداریها مرغداریها مجتمعهای تجاری بیمارستاها و مسکونی ...... با اهداف مختلفی استفاده میشود و هوای تازه را وارد محیط کار جهت کنترل رطوبت و ایجاد جریان واینکه بو و هوای نا مطبوع را خارج میکند و با ورود هوای پاک در محیط باعث تضمین سلامت و محیط میشود

    سیستم‌های تهویه مطبوع تهران