برج خنک کننده صنعتی| انواع| قیمت

برج خنک کننده صنعتی چیست؟

 برج خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟
برج خنک کننده آب؛ یک دستگاه حذف حرارت است که با تبخیر مقداری از آن و پرتاب کردن آن به اتمسفر، آب گرم خروجی از سیستم را خنک می کند و قسمت باقیمانده را که به دمای لازم رسیده است در مخزن زیر کولینگ تاور جمع می کند تا در تاسیسات استفاده شود.
برج های خنک کننده آب برای به دست آوردن آب سرد در تاسیسات صنعتی و سیستم های HVAC در هر بخش استفاده می شوند. کولینگ تاور فایبر گلاس یا همان برج خنک کننده در انواع مختلف و جهت کاربری های صنعتی ، مسکونی و تجاری تولید می شوند. آذین تهویه یکی از شرکت های معتبر در این زمینه می باشد که کار طراحی ، تولید و فروش برج های خنک کننده فایبر گلاس را انجام می دهد.
قیمت برج خنک کننده صنعتی با توجه به نوع دستگاه مدار باز یا بسته و ظرفیت کولینگ تاور و قطعات بکار رفته در ساختار اصلی می تواند مشخص شود. برج های خنک کن آذین تهویه از ظرفیت 20 تن تا 1000 تن بصورت تک و چند سلول قابل تولید می باشد.

انواع برج خنک کننده آذین تهویه

الف. انواع برج خنک کننده آب با اصول کاری
برج های خنک کننده جریان مخالف
برج های خنک کننده جریان متقاطع
1-برج های خنک کن ضد جریان
در برج‌های خنک‌کننده آب مخالف، هوا از پایین به بالا حرکت می‌کند در حالی که آب از بالا به پایین بر روی پرکننده‌ها جریان می‌یابد. آنها ترجیح داده شده ترین برج های امروزی هستند.
دو نوع وجود دارد؛
کولینگ تاور پیش نویس اجباری: طرفداران آنها در بالا هستند. خنک سازی با کشیدن هوا از دریچه های هوای جانبی به کمک فن بالایی به سمت بالا انجام می شود.
کولینگ تاور کشش اجباری: فن‌های آن‌ها در کنار هستند، هوا با کمک فن از پایین به سمت بالا رانده می‌شود و خنک‌کننده را فراهم می‌کند.
2- برج های خنک کن جریان متقابل:
در برج‌های خنک‌کننده آب با جریان متقاطع، جریان هوا افقی یا مورب است، زیرا آب از بالا بر روی پرکننده‌ها پایین می‌آید. برج های جریان متقاطع انواع مختلفی دارند: رانش اجباری و کشش اجباری.
ب. انواع کولینگ تاور بر اساس نوع خنک کننده
. برج های خنک کننده آب حلقه باز یا کولینگ واتر مرطوب
در چرخه‌های باز، آب خنک‌کننده مستقیماً روی پرکننده‌های برج اسپری می‌شود تا خنک‌سازی شود. راندمان در این نوع برج ها بیشتر است، اما از آنجایی که آب با محیط تماس پیدا می کند، احتمال وجود آلودگی در آب وجود دارد.
برج های خنک کننده آب حلقه بسته یا کولینگ تاور مدار بسته
در برج های نوع مدار بسته، آب خنک کننده از طریق کویل های فلزی و مسی (مبدل حرارتی) داخل برج به گردش در می آید. آب موجود در مبدل به طور غیر مستقیم از سطح بیرونی لوله توسط هوای سرد و آب گردشی برج خنک می شود. در این نوع برج ها، آب خنک کننده به دلیل عدم تماس با محیط، همیشه تمیز می ماند. خنک کننده غیر مستقیم راندمان برج را کاهش می دهد.

انواع برج خنک کننده بر اساس نوع متریال ساخت :

برج های خنک کننده بر اساس متریال به 3 دسته کلی تقسیم می شوند
1-برج خنک کننده بتنی
2-برج خنک کننده فلزی یا گالوانیزه
3-برج خنک کننده فایبر گلاس
در بین این سه نوع کولینگ تاور در سالهای اخیر برج خنک کننده فایبر گلاس کاربرد بیشتری داشته است. اذین تهویه برج های خنک کننده فایبر گلاس را در ظرفیتهای مختلف از 20 تن تا 4000 تن تولید می کند و بصورت مونتاژ و دمونتاژ برای مشتریان ارسال می کند.
قیمت مناسب برج خنک کن فایبر گلاس ، وزن سبک و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و رطوبت موجب رضایت کارفماین از این نوع کولینگ تاور شده است.

کجا از برج های خنک کننده آبی استفاده می شود؟

برج های خنک کننده صنعتی در هر بخش که آب گرم تولید می شود برای خنک کردن آب استفاده می شود. مثلا؛
تاسیسات تولید مواد غذایی، شیر؛ کارخانه های تولید ماست، پنیر، روغن، شکلات، بیسکویت، کارخانه های قند، رب گوجه فرنگی.
گیاهان شیمیایی، گیاهان رنگ
کارخانه های سیمان
ریخته گری، کارخانه های نورد، کارخانه های فولاد
کارخانه های آلومینیوم و آهن و فولاد
کارخانه های سیم کشی و کابل کشی
امکانات تولید پلاستیک، بسته بندی، کاغذ
خودرو و زیر صنعت
سیستم های HVAC؛ مراکز خرید، اقامتگاه ها، هتل ها، بیمارستان ها
دارای چیلرهای خنک کننده آبی
با پمپ های حرارتی
تاسیسات تولید کالاهای برقی
کارخانه های نساجی
تاسیسات تولید انرژی، نیروگاه های زیست توده، نیروگاه های پسماند، نیروگاه های برق آبی و حرارتی
همانطور که در بالا مشاهده شد، برج های خنک کننده صنعتی را می توان در بسیاری از بخش ها استفاده کرد. وبا توجه به حجم آب و میزان اختلاف دما این کولینگ واتر ها در ظرفیت های مختلف استفاده میشوند.

برج های خنک کننده چگونه کار می کنند؟

در برج‌های خنک‌کننده آب اجباری با جریان مخالف، آب گرم که از تاسیسات می‌آید به‌طور همگن از بالا به پایین در کل بخش برج با کمک سیستم توزیع آب و آبپاش‌های تولید شده مخصوص پاشیده می‌شود. توده های آب پاشیده شده با فیلتر کردن از طریق پر کردن برج تجزیه می شوند. هوای مرطوب محیط خارجی با کمک موتور و گروه فن در بالا از پایین به بالا از طریق پرکننده ها مکیده می شود. آبی که روی سطح خنک کننده پرکننده با هوا برخورد می کند با گرما دادن به هوا خنک می شود و قسمت کوچکی از آن تبخیر می شود. آب سرد شده در حوضچه آب سرد برج جمع آوری می شود. آب جمع آوری شده با کمک پمپ به تاسیسات ارسال می شود. هوایی که رطوبت آن در نتیجه تبخیر آب افزایش می یابد (نزدیک به نقطه اشباع) از دودکش فن در بالای برج به اتمسفر پرتاب می شود. این روش کار مطابق تصویر پیوست می باشد.
در این برج ها که به آن ها برج های نوع مرطوب می گوییم، مقداری از آب در هنگام سرد شدن تبخیر می شود.
از دست دادن تبخیر
با توجه به اصول ترمودینامیک؛ تقریباً 540 کالری انرژی از سیستم جذب می شود تا هر گرم آب تبخیر شده تغییر فاز دهد (حالت).
با این رویکرد؛ به ازای هر 6 درجه سانتیگراد خنک شدن آب در گردش در سیستم، تقریباً 9/0 درصد از سرعت جریان آب در گردش باید تبخیر شود که به این کاهش تبخیر برج خنک کننده آب گفته می شود .
این مقدار با فرمول زیر قابل محاسبه است.
مقدار تبخیر (m³/h) = 0.00085 x 1.8 x سرعت جریان (m³/h) x (Tg—Tç)
مثلا؛
تلفات تبخیر در برجی که 100 متر مکعب آب در ساعت را از دمای 40 درجه سانتیگراد تا 30 درجه سانتیگراد خنک می کند به شرح زیر است.
مقدار تبخیر (m³/h) = 0.00085 x 1.8 x 100 x 1.53 m3/h
در برج های خنک کننده، افت رانش به غیر از افت تبخیر ذکر شده است. در یک برج خنک کننده با طراحی مناسب، تلفات کشش تقریباً ناچیز است.


 
۲۶ اسفند ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • شیرآلات طلایی مدل بامبو

    شیرآلات طلایی مدل بامبو

    [شیرآلات بامبو طلایی](https://kalasazeh.com/?p=12966) با طراحی بسیار زیبا و خاص. این محصول از آلیاژ برنج ساخته شده است. و دارای نشان استاندارد ایران می باشد. ست شیرآلات بامبو شامل 4 تکه می باشد شیر روشویی بامبو طلایی شیر آفتابه بامبو طلایی شیر حمام بامبو طلایی شیر ظرفشویی بامبو طلایی شیرآلات بامبو همچنین در سه رنگ به فروش می رسد: [شیرآلات بامبو کروم](https://kalasazeh.com/?p=12960) [شیرآلات بامبو سفید طلایی](https://kalasazeh.ir/?p=12134) شیرآلات بامبو طلایی شیرآلات بامبو دارای 5 سال ضمانت پس از فروش می باشد. مشتریان گرامی می توانند برای مشاوره و راهنمایی با ما در ارتباط باشند.

    تأسیسات تهران
  • طراحی و اجرا و نگهداری موتورخانه مرکزی در البرز

    طراحی و اجرا و نگهداری موتورخانه مرکزی در البرز

    موتورخانه حرارت مرکزی مجموعه ای از تجهیزات مکانیکی و برقی می باشد که به منظور تولید آب گرم بهداشتی و گرمایش فضا به کار گرفته می شود . برای عملکرد مناسب و جلوگیری از خرابی و همچنین کاهش مصرف انرژی در موتورخانه ها بایستی این سیستم به طور منظم مورد نظارت افراد کارشناس قرار گرفته تا تعمیرات و سرویس های دوره ای به شکل اصولی انجام پذیرد . از جمله اقدامات مورد نیاز در موتورخانه می توان به 1 ) تنظیم مشعل موتورخانه 2) انجام سرویس اسید شویی در صورت نیاز 3) کنترل عملکرد ترموستات ها و پمپ ها 4) کنترل وجود نشتی در تجهیزات اشاره کرد . برای دریافت مشاوره رایگان با مراجعه به وب سایت https://hamienergy.com/ درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید . همچنین با ارسال درخواست خود به شماره پیامکی 100001777 منتظر تماس همکاران ما در کوتاه ترین زمان باشید .

    تأسیسات البرز
  • مشعل گرم ایران

    مشعل گرم ایران

    مشعل گرم ایران یکی از اجزای اصلی تجهیزات مورد نیاز برای یک موتورخانه است. وظیفه مشعل اتصال به دیگ و فراهم کردن شعله متناسب با ظرفیت گرمایشی فرایند گرم شدن آب و فضای داخلی است. شناختن انواع و ویژگی های فنی مشعل ها به سبب کاربرد های بسیار گوناگون و ضروری بودن برای کارکرد دیگ چدنی، دیگ آبگرم و دیگ های بخار خالی از لطف نیست. گرم ایران از سال 1359 با تولید مشعل گازسوز فعالیت خود را اغاز کرد. با توجه به کیفیت و طول عمر بالای مشعل ها و خدمات پس از فروش مناسب، گرم ایران به سرعت به یکی از مطرح ترین تولیدکننگان ایرانی تجهیزات موتورخانه بدل شد. ظرفیت گرمایشی مشعل های تولید شده در گرم ایران از 20000 تا 30000000 کیلوکالری بر ساعت متفاوت است. محصولات گرم ایران پاسخگوی ظرفیت گرمایشی مورد نیاز موتورخانه های کوچک تا واحد های تولیدی و صنعتی بزرگ هستند. در ادامه به معرفی اجزای مشعل و مدل های مختلف گرم ایران پرداخته ایم. https://termotabrid.com/product-category/%da%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87/%d9%85%d8%b4%d8%b9%d9%84/%d9%85%d8%b4%d8%b9%d9%84-%da%af%d8%b1%d9%85-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

    تأسیسات تهران
  • تولید کننده یونیت هیتر دیواری

    تولید کننده یونیت هیتر دیواری

    یونیت هیتر( Unit Heater )چیست ؟ دستگاه یونیت هیتر سقفی یا دیواری یک واحد گرمایشی با راندمان بسیار بالا می باشد که با تزریق آب گرم ، بخار درون کویل ها یا توسط یک المنت برقی بوسیله جریان الکتریسیته تولید گرما می نماید. از واحد یونیت هیتر در فصول سرد سال زمستان و پاییز جهت ایجاد گرما و رسیدن به دمای مطلوب و مورد نظر با کاربری برای سالن های ورزشی ،سوله ها، سالن های تولید و اماکن عمومی با ارتفاع بالا استفاده می گیرد. یونیت هیتر سقفی یکی از کاربردی ترین سیستم های گرمایشی در صنعت تهویه و سیستم های گرمایشی به شمار می آید و به علت خصوصیات ظاهری و قدرت تولید گرما و پرتاب هوای مناسب بسیار پر طرفدار می باشد این دستگاه با توجه به محل قرار گیری و نوع کاربری می تواند به صورت دیواری،سقفی و ایستاده طراحی و تولید گردد.بطور کلی یونیت هیتر از یک کابین با پرهای هدایت کننده هوا ، کویل و یک پروانه که جریان هوا را به گردش در می آورد تشکیل شده است. کاربرد سیستم گرمایشی Unit Heater: از یونیت هیترها برای گرمایش و تامین گرمای مورد سالن های تولید، استخرها، سالن های ورزشی، انبارهای نگهداری دارو ، کارگاه های صنعتی و کارخانه های بزرگ و کوچک استفاده می شود.البته باید در نظر داشته باشید یونیت هیتر ها می توانند از نظر نوع سیالی که در کویل های دستگاه در جریان است متفاوت باشند وبا توجه به امکانات پروژه مورد نظر می توان بابت کویل گرمایش از آب داغ ، بخار و روغن داغ استفاده نمود . البته در یونیت هیتر آب گرم به علت فشار کاری کمتر بطور معمول از کویل با لوله های مسی با ضخامت مناسب استفاده می شود و در یونیت هیتر های بخارو روغن داغ به علت فشار کاری بالاتر ترجیح بر این است که از کویل با لوله های مانیسمان یا استیل استفاده گردد.کویل های مورد استفاده برای این که بتوانند گرما را به بهترین نحو ممکن به محیط انتقال دهند با فین های آلومنیمی پوشانده می شوند که تراکم این فین ها 8/10یا16 فین در هر اینچ می باشد که این موضوع خود در عملکرد یونیت هیتر بسیار تاثیر گذار می باشد. نحوه عملکرد یونیت هیتر: در یونیت هیتر Unit Heater برای تولید گرما لازم است که در ابتدا سیال با دمای مورد نظر از کویل های این نوع هیتر عبور نماید و باعث گرم شدن فین های کویل گردد.(همانطور که در بالا گفته شد این سیال می تواند آب گرم ، بخار یا روغن داغ باشد که این موارد از طریق لوله کشی که میتواند از موتور خانه مرکزی باشد یا لوله کشی از طریق روغن داغ یا بخار موجود در فرایند به یونیت هیتر رسانده می شود) پس از گرم شدن فین های کویل، جریان هوایی مناسب ایجاد می شود تا گرما از سطح فین ها در محیط مورد نظر توزیع پیدا کند.جهت ایجاد جریان هوا از فن آکسیال یا همان فن محوری استفاده می شود.این فن که میتواند بصورت دمنده یا مکنده باشد با دورهای 1400و900دور انتخاب می گردد که در مواقع لازم برای کاهش تولید صدا پیشنهاد میگردد از فن 900دور استفاده گردد تا صدای تولیدی در محیط کار آزار دهنده نباشد البته بطور معمول سعی می شود از فن های بی صدا وکم صدا اسفاده گردد. جریان هوای تولید شوده توسط پروانه آکسیال از مسیر بین فین های کویل عبور کرده و با توجه به آنکه در زمان عبور گرمای مناسبی دریافت می نماید و با توزیع در محیط پس از مدتی گرمای یکنواختی در محل مورد نظر ایجاد میشود.

    تأسیسات تهران